piątek, 13 sierpnia 2010

A Coruña i Lugo

Zeby nie bylo ze tylko zachwalam, dla odmiany kilka slow o Lugo. Miasto, ktore wogole nie przypadlo mi do gustu. W porownaniu do Pontevedry wypada slabo. 
 
Pomimo iz otacza je mur z czasow rzymskich zachowany w bardzo dobrym stanie, to co znajduje sie wewnatrz murow jest w stanie rozkladu, czasem totalnego. W samym centrum jest duzo budynkow z zawalonym dachem, powybijanymi szybami, jednym slowem w rozsypce.
 
 
Myslalam ze chociaz romanska katerdra, wzorowana na katedrze w Santiago de Compostela uratuje wizerunek ktory powstal w mojej glowie, i znowu porazka. Z zewnatrz jako tako, w srodku nic specjalnego, mialam wrazenie jakby kazdy dodal cos od siebie z roznych epok i w ten sposob powstala katedra, ktora jest zlepkiem kilku roznych stylow, ktore do siebie po prostu nie pasuja.
 
 Dla wielu turystow A Coruña kojarzy sie jako ciudad de cristal, ze wzgledu na charakterystyczna architekture domow ¨ze szkla¨, jednak dla mnie na zawsze bedzie miejscem, w ktorym odkrylam osmiornice!!!
W La Coruñi odbywal sie wlasnie jarmark sredniowieczny, co prawda sprzedawcy ubrani byli w stroje przypominajace worki na kartofle, bylo mnostwo muzyki, jedzenia...ciast, przypraw, serow, czekolady, szynki i kielbasy...i innych bubli spzedawanych przy okazji.
Jak mawia moj szwagier, osmiornica z jarmarku smakuje najlepiej, i cos w tym jest... Pulpo a la feira byla wysmienita! Osmiornica najlepiej smakuje w Galicji, gdzie najczesciej sie ja je. Mimo ze probowalismy przyrzadzic ja sami, nie wyszla nam zbyt dobrze. Zeby ja ugotowac trzeba wiedziec jak to zrobic. Podpatrujac pulpeiras zauwazylismy ze osmiornice gotuje sie w wielkich miedzianych garach, wklada sie ja do wrzatku 3 razy i gotuje. Jesli jest za dlugo w wodzie robi sie twarda jak guma, jesli za krotko tez jest twarda...ale ta z jarmarku byla idealna! Poza tym osmiornice podaje sie na drewnianych talerzach, z odrobina oliwy, grubej soli morskiej i ostrej papryki. Mniam. mniam!!!
Oprocz starego miasta wybralismy sie takze zeby zobaczyc torre de Hercules, ktora jest swiatowym dziedzictwem kultury UNESCO. Jest jedyna zachowana latarnia morska, zbudowana przez rzymian, i najstarsza dzialajaca do tej pory.
Powyzej roza wiatrow wskazujaca na miasta o celtyckich korzeniach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz